tisdag 14 juli 2009

Veckans uppdrag: Zipline!

Idag var det alltså dags för Filip att avslöja veckans uppdrag. Vinnaren blev "Fredrik" som såg möjligheterna i Åre och gav mig uppdraget att åka Zipline. Inte världens jobbigaste uppdrag – folk betalar för att få göra det. En present skulle vara en mer precis förklaring i mina ögon. Hade jag varit höjd/fart-rädd hade det varit väldigt mycket mera jobbigt kan jag säga. Bra valt Filip.

Zipline är att åka linbana hängandes i en vajer. Man har sele och är kopplad till linor som sitter i en rullpryl. Allt är gjort för att hålla för två ton förutom vajjern som håller för åtta. Det funkar inte med ett skärp eller oljade handskar (läs James Bond). Det var ett jävla hålligång speciellt första linan som var snabbast och för att den var först. De näst kommande var roligare för då var man lite mer koncentrerad på att kolla ner och kanske hänga uppochner. Tredje linan var den jobbigaste. Det var kotym att stå med ryggen mot backen och falla baklänges i någon meter innan linan fångade upp än och man åkte nerför linan. Annars var det ett väldigt uppskattat uppdrag. Fler sådana tack!


Blandade känslor tillsynes bland mina zipline-medresenärer.


Filip var glad i hågen. Nemas problemas ska bara rätta till ljudet först.


Pole position. 300 m lina, max c:a 70km/h, fallhöjd 31m och här ska man ta ett språng ut i härligheten. Film kommer, var så säkra! Och grattis Fredrik för uppdraget – du kommer bli rikt belönad!
blog comments powered by Disqus