onsdag 22 juli 2009

Kalle på Spången – äntligen vet jag varför!

Den som heter Kalle eller Calle eller för den delen heter Carl eller Karl och kallas för Kalle/Calle har vid något tillfälle hört en ramsa som går: Kalle på spången sket i kalsongen. Och den som påstår att det inte stämmer han ljuger.

Jag har aldrig fattat att spången var väl förankrad i ett sammanhang och inte bara ett nödrim. Idag blev jag upplyst. Kalle på Spången var en film som spelades in år 1939 med Edvard Persson i huvudrollen. En trind man med gummiansikte och spetskompetens i att gå in i dörrar, snubbla och annat kul. Plotten är att gästgivaren Kalle driver Spången där diverse knasigheter äger rum. Lite som Pang i bygget om jag fattat rätt. Spångens gäsgiveri ligger inte långt från Skärsliden där vi sov inatt. Fortfarande igång – given lunchplats.


Sån vill jag ha.


Kalle som indian.
blog comments powered by Disqus