fredag 17 juli 2009

Älvdalen

Numera står det en skylt innan man åker in i byn: Larz Kristerz land. Sedan de vann dansbandskampen finns det ingen hejd på deras övertag i Älvdalen. De kommer härifrån. Till och med Hagströms/Porfyrmuseet har fått vika på foten för att de ska ha sin egna utställning. Det gäller att smida medan järnet är varmt. Tveksam till om det var deras idé – kommunalrådet lär ha fått ögon som ett barn på julafton när Peter Settman öppnade och läste upp resultaten. Invånarna protesterar inte ska jag säga, de är snarare stolta, vilket jag också skulle ha varit. De har fått en söt bakelse uppkallad efter sig också. Ett tecken på stor framgång. Vi gick en snurr på museet. Film kommer!


Fotnot: Larz-Krizters är det dansband som vann Dansbandskampen 2008, ett TV-program. De kommer från Älvdalen och just nu spelas hitten Carina kopiösa mängder på radion. Nytt album planeras till augusti 2009. Tack Wikipedia och mig själv!


Senaste dressen i vitt och rött. De har övergett guld- och rödfärgat för att satsa på rött och vitt. Vet inte om det kan gälla för Filip också. Vi har ju bara känt varandra i snart sex veckor. I bakgrunden ses deras Hagströms mixerbord.


Hagströms började som dragspelstillverkare men efter en USA:resa konstaterades att det var elgitarrer som var det nya. Frank Zappa, Elvis, Abba, Jimi Hendrix har alla haft en gitarr från Hagströms. Här ser man en väldigt lång man som fick ett specialardragspel tillverkat för sig. Den lilla människan till höger är lika lång som jag. Vad har den lilla mannen sagt som gör den stora mannen så upprörd?


Larz-Kristerz-bakelse med halvt uppäten G-klav. Larz Kristers får ursäkta men jag råkade äta upp den innan kameran kom fram. Ooootroligt söt. För söt för min del men smaken är delad på många sätt.
blog comments powered by Disqus