söndag 19 juli 2009

Besök Universeum!

Ett av mina favvomuseum är Tekniska museet och har alltid varit. Därför tyckte jag att det skulle bli extra roligt att kolla in om det hänt något nytt på Universeum. Det är som de har på många andra ställen, ett science museum som slår ihop allt möjligt roligt som teknik, djur, prova-på-prylar, natur, m.m. Museet är bara åtta år gammalt – alltså ungefär samma som medelåldern var på dagens besökare. Man fick hålla koll på armarna – tyckte jag sopade till ungarna hela tiden. Deras huvuden är i perfekt ofrivillig sopatillhöjd. Sjukt mycket folk också men väldigt nytt och fint och roligt när man inte behöver köa så mycket.


Regnskogsutsikt.


Den här gröna långsmala var i dödliga skönheter-rummet. Grön mamba med nervgift i arsenalen. Vi fick en specialvisning med klappning av majsorm, fågelspindel och skäggagam. Trodde inte jag skulle vara så nojig med "läskiga djur" men det var jag. Förstår att deltagarna i Fångarna på fortet bangade på spindlarna, det hade jag också lätt gjort.


Akvariet med bland annat sandtigerhajen Herman.


Theremin som tillhör utställningen om musik – Digit. Rör du händerna runt så blir det ljud – mycket roligt. Vill ha en.


Illustration av mig efter 2,5 timmar på Universeum. Tre timmar rekommenderas annars av personalen som lämplig besökstid. Tack för rundvisningen Martin!
blog comments powered by Disqus