fredag 17 juli 2009

Tännäs–Älvdalen


In i bilen på 311:an mot nästa mål. Väldigt mycket ren längs med vägarna och därmed också väldigt mycket fotograferande tyskar. Det låter som en lätt sak att säga att det såklart var tyskar som gjorde det men jag ljuger inte denna gång. Det är nästan att jag efter alla dagar på vägarna undrar om tyskarna har sett mer av Sverige än vad svenskarna har gjort. De är överallt i alla former: Husbil, husvagn, vandrarhem, cykel, vandrandes, nyfikna med sina kameror och hökögon. Jag tog en bild och tänkte på er därhemma, så ni också får se renarna längs med vägen.


Svängde av vid Särna för de hade festvecka. Standard med hopfällbart tivoli med mycket läskig barnmålning på. Fick ett bra pris på polaroidfilm men var tvungen att köpa kameran också så jag lät bli.


Åt en kolbotten – en slags svensk tortilla med otroligt mycket smör och messmör. Kolbottengumman försökte föra receptet vidare till nästa generation men jag var förlorad vid vatten och mjöl. Finns säkert i någon trevlig kokbok för den som är sugen. Det som kan bli knepigt är att bygga kolgrillen som den måste göras i och dessutom stekpannan med överlångt handtag som hon använde. Lycka till!


Kollade efter musik vi kunde ha på bilresan ner till Göteborg. Hittade inget tyvärr.
blog comments powered by Disqus