lördag 25 juli 2009

It's a must!

Som sig bör har vi tagit fasta på det här med äpplen när vi är på österlens pärla Kivik. Inbokade på äppeljuicetestarkväll på Kiviks musteri. Mycket trevligt. Nu minns jag inte mer – ähh skoja bara.


Det hela började med en liten skvätt av Varmt & Kallt. Äppelvin kryddat med kanel och vanilj. Smakade som äppelkaka. Serveras varmt på vintern och kallt på sommaren. På med skyddsdräkten. Sen ner i musteriet där hela gänget på c:a 20 pers fick avnjuta äppelvinsgrunden direkt från megatanken. En klar vätska med starkare eftersmak än föresmak.



Upp igen och direkt ner i vinkällaren där det bjöds på mat och mera prova-på. Äppelcider, torr och halvtorr. En tallrik med torsk, lamm, ost och en skinkrulle med parmesan som fick mig att smälta genom stolen. Den var det godaste jag ätit på hela resan. Inget skoj. Vidare med dryckerna: En päroncider och en cider smaksatt med fläder som blev en publikfavorit. Jag tyckte själv att den torra äpplecidern var väldigt bra till det kryddiga lammet och skinkparmesanrullen.


Efter det förträffliga huvudnumret kom calvadosen. Inget fusk. Fransktillverkad med godkännande från Kivik. (eller typ ja så). De skickar inte ner svenska äpplen till Normandie så jag fattar inte riktigt hur det kom in i bilden mer än att de vill kunna använda namnet Calvados. Det verkar inte ha speciellt mycket med Kivik att göra. Gott var det till kaffet, en ung och en gammal finns i sortimentet på bolaget. Artikelnumret får ni leta reda på själva.
blog comments powered by Disqus