måndag 3 augusti 2009

Varför det heter medeltiden.

Namnet kommer ifrån att allting aldrig var varken toppen eller botten. Man hade en lagom lön, blev aldrig riktigt mätt men gick inte heller hungrig. Spetälskan spred sig inte över hela kroppen utan höll sig i lagom mängd och spelade man golf så gick det ok men aldrig att man slog en hole-in-one. Livet var överlag medel och därav namnet medeltiden. I ytterligheternas 2000:tal finns det fortfarande chans att uppleva medel och åka tillbaka till medeltiden en vecka i Visby.


Ångrar att jag inte köpte ett.


Efter flygturen uppe i Bunge tog vi oss neråt för att på kvällen kunna ta den beryktade färjan över till Nynäshamn. En fika och sen in i tidsmaskinen. Träsvärd, gycklare, pibågar, kanderade äpplen, medeltida boom-boxar, roliga hattar, energimassage Salve!


Filip är mycket glad över att jag hittade det här superinstrumentet i slutet av resan. Mungiga kan man inte få för mycket av känner jag spontant :)


Vad bollibompadraken gjorde där har jag ingen aning om – han/hon kom väl först 1987. Det var roligare än jag trodde att gå runt där, man kunde testa hattar och käk vildsvin och hälsa på någon bågskytt typ. Kostymgrejen väntar jag nog med ett tag, känner mig inte riktigt redo.


Den här affischen är fantastisk. Finns något för alla på medeltidsveckan.
blog comments powered by Disqus